19-02-2016

WAAR ZIJN DE JAREN GEBLEVEN?

Deze week heb ik voor het eerst een hele dag op mijn kleinzoontje gepast. Het was nog helemaal donker toen mijn dochter hem in alle vroegte bracht. Ik ben er de hele dag druk mee geweest. 

Hij is zo lief. [1]


Ik dacht daardoor wel veel terug deze week. Waar zijn de jaren gebleven dat ik mijn eigen baby's wiegde en hen in slaap zong? En waar zijn die andere jaren gebleven? Die donkere dagen ... die zware maanden? Ik voelde opeens de pijn en verwarring weer van het veel te vroeg los moeten laten. Daar werd ik verdrietig van. Het was precies op tijd dat ik onderstaande tekst onder ogen kreeg. Wijze les voor mij: "Ik zal u de jaren vergoeden die de sprinkhaan heeft afgegeten". 

Je kunt ze niet terug krijgen, die jaren. Niemand kan ze aan jou teruggeven. Maar de almachtige God zegt: Ik zal ze vergoeden (herstellen). Alle dingen zijn mogelijk bij God. Kun je dat geloven? Al die doodse jaren, die sombere jaren, die moedeloze jaren. Al de oogsten van die verloren jaren kan God je terug geven. Kijk niet naar jezelf maar vertrouw op de God, die wonderen werkt. Luistert naar Zijn belofte: Ik zal je de jaren vergoeden die de sprinkhaan heeft afgegeten. C.H Spurgeon n.a.v. Joël 2:25



Opeens kon ik weer zegeningen tellen. Opeens weer blij zijn met iedere nieuwe dag. Ik zag weer bloemen op mijn pad.

Al met al was het een drukke maar fijne week! Onze één na oudste dochter kwam een dagje thuis en we bezochten de Eekhoeve (tip voor de voorjaarsvakantie). Er waren lammetjes en grappige jonge geitjes te bewonderen. We dronken gezellig cappuccino en latte in het theehuis. En 's-avonds at ze mee. Ineens heb je dan weer een veel volle tafel. Gezellig toch!

Wat zie jij voor bloemen op je pad?
 [1] De baby op de foto is niet mijn kleinzoon

20 opmerkingen:

  1. Bedankt! Het herinnert me eraan dat ik van ieder moment moet genieten. En dat doe ik ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Your grandson is precious! Glad you were able to spend time with him! Glad to see you had some very sweet time with your second oldest daughter.

    About the years in the past, bittersweet feelings...my children are grown now, but I wish i could go back and hug my little babies and toddlers again! But since I cannot, I will hug my children that are grown. They are the same people...only gown. They have feelings and needs and still love to be loved and appreciated :) Great blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. God is zeker een God van herstel en hoop! En in plaats van terug te kijken, is het beter om je zegeningen te benoemen en dankbaar te zijn met wat je vandaag van Hem krijgt. Mooie bemoediging vanuit Joël, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een lief ventje! Het is belangrijk om vooruit te kijken, zien op de dingen die je hebt. Neemt niet weg dat het verleden soms pijn kan doen....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke foto's. Soms ben ik achteraf verbaasd hoe een donkere periode sommige dingen op een hoger niveau kan tillen. Voor mij duidelijk de leiding van God.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh zeg, wat een prachtige foto! Wat een zegen om moeder en oma te zijn!
    Nee, wij hebben geen voorjaarsvakantie, we werken gewoon door :) Ik moet op 1 maart een engels manuscript bij de drukker afleveren zelfs, dus dat wordt extra hard werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. je kleinkinderen zijn echt heel kostbaar geniet maar lekker van het oma zijn.en ja wij ook lekker vakantie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De zon gaat weer voor je schijnen, heerlijk met zo,n lief kleinkindje. Kijk vooruit en geniet er van.Je verdient het.
    Lieve groet van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi mannetje.Wat zal je dan inderdaad terugdenken aan de babytijd van je eigen kinderen.
    Geniet maar heerlijk van dit mooie wonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige foto's van je kleinzoon en dochter. En ja, bloemen op mijn pad zijn de laatste tijd echt de kleine dingen waar ik van kan genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat fijn dat je je kleinzoon even heerlijk voor jezelf mocht hebben. Ze worden zo snel groter en (eigen)wijzer. Ook daarvan mag je weer genieten. Ze verrijken en verjongen je leven ;-) Zelfs de nieuwe zorgen horen daarbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vorig jaar was het volop genieten van mijn 3 kleinkinderen in huis. Ook de mogelijkheid om de verjaardag van mijn dochter samen te vieren. Ze werd 43! Waar blijft de tijd inderdaad. Ik wens je nog veel mooie warme en gelukkige momenten met je kinderen en kleinkind(eren)- zodat je opnieuw mooie herinneringen kan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het lijkt mij toch heel bijzonder, een kleinkind. Ik kan er nog niet over meepraten. Wat een prachtig koppie, heeft hij bekende trekken? Dat je terug gaat denken, kan ik mij voorstellen. Mooie bemoedigende bijbeltekst uit Joël! En wat gezellig, zo'n dagje met je dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi om te lezen. Heel herkenbaar ik pas een dag per week op onze kleindochter
    Zo genieten en ook verdrietig terug kijken om wat ik toen.niet kon geven. God hersted gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Anoniem2/22/2016

    Thank you for this post. I will hold on to that verse as I go through these dark days. God bless you.x

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig dat je een hele dag op je kleinzoon hebt gepast :-)
    ik heb inmiddels 5 kleinkinderen maar omdat ik ook nog steeds werk is oppassen steeds maar een klein tijdje. Het is inderdaad een geschenk.
    De tijd gat snel en zeker als je dan naar je eigen kinderen kijkt die ook eens baby waren. Net als jij heb ik ook zware (geestelijke zware) jaren gehad maar heb hoop en geloof en je komt er echt wel weer.

    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi om te lezen. En herkenbaar. Zulke sombere gedachten kan ik ook hebben, al zit ik in een heel ander leven en in een heel andere fase in mijn leven. Bemoedigend, wat je schrijft, dat God dit wil vergoeden. Een veel mooiere gedachten, dan het stelselmatige gevoel van positief 'moeten' blijven terwijl dit niet lukt. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Kleinkindjes zijn fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Na het lezen van deze blog, kwam het steeds in mijn gedachten terug, als troost. Op -mag ik het zeggen?- rotmomenten of -dagen. Dat het me echt een bemoediging was. "Ik hoef nu niet allerlei tijd in te halen. Het wordt vergoed door God zelf." Dat geeft zo'n rust. Ik heb deze blog er nog eens bij gezocht om te zien hoe je het ook alweer had opgeschreven. Dus nogmaals dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. The Lord is so kind to bring forth new life and restore our hearts, Aritha.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.