02-07-2013

ZAL IK MET JE MEEGAAN

Mijn dochter ijsbeerde door de woonkamer. 'Ik ben zo zenuwachtig voor mijn toetsen!', zei ze. 'Stel dat ik een onvoldoende haal voor geschiedenis. Of voor wiskunde. Straks blijf ik zitten.' Somber liet ze zich op de bank vallen.

Ik vind de 'kriebels' bij mijn kinderen heel normaal. Het maakt ze extra alert en meer geconcentreerd. Intussen heeft mijn dochter de cijfers voor geschiedenis en wiskunde binnen. Een voldoende voor allebei. Zij blij.


Extreem bezorgd
Het is anders als normale spanning of zenuwachtigheid overgaat in extreme bezorgdheid. Ik las vanmorgen in mijn Bijbelse dagboek: Ons leven is niet een leven van angstvallige bezorgdheid maar van blij geloof.

Die zit, dacht ik. Want zelf voel ik me regelmatig erg bezorgd. Vooral als een situatie niet voorspelbaar is. Zaterdag nog dacht ik: Zal mijn zoon ooit thuiskomen? Welke fouten maak ik in de opvoeding. Ben ik sterk genoeg voor de beproevingen? Wat is de juiste weg? En... hoe kom ik de zomervakantie door als het regent?

Moet Mijn aangezicht meegaan?
Zo stond ik zaterdagavond mee te kijken, bij mijn man op de computer. Op zijn scherm stond een zangdienst aan. Normaal hou ik niet zo van zingende vrouwen, sorry. De oorzaak dat ik toch bleef staan, waren de prachtige gedeeltes uit de Bijbel, die voorgelezen werden. Vooral deze raakte me:

Mozes zei: Nu dan, als ... ik dan genade heb gevonden in Uw ogen, maak mij toch Uw weg bekend. Dan zal ik U kennen, opdat ik genade zal vinden in Uw ogen. En Hij zei: Moet Mijn aangezicht meegaan om u gerust te stellen?

Tegengif voor bezorgdheid
Zijn aanwezigheid is het tegengif tegen mijn bezorgdheid! Het helpt niet als iemand tegen me zegt dat bezorgdheid niet christelijk is. Ik word pas blij en rustig als ik weet dat Hij met me mee gaat. 
Dit is toepasbaar op een heleboel situaties:laatste loodjes van een studie, zomervakantie, met of zonder kinderen, onthaasten, zwangerschap en bevalling, rouwverwerking, werkeloosheid, leeg nest. Als Hij erbij is ziet alles er anders uit. 

39 opmerkingen:

  1. ja wij gaan 2 weken op vakantie en ik weet nog niet of ik een blogpauze neem ik kijk even hoe het gaat allemaal,

    mooie blog,fijne zomer

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi hoi
    wij hopen 2 weken op vakantie te gaan, een blogpauze zal er idd ook wel komen. even wat meer tijd voor het gezin... en helemaal lekker op 't vakantieadres is er geen internet... even back to basic
    liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een bemoedigende blog, dankjewel! Wat een mooie tekst is het toch.. elke keer als ik het lees, hoor, erover praat, schiet er een brok in m'n keel. God wil bij ons zijn, naast ons staan (zoals de zegen van St. Patrick). Ontroerend, dankbaar!

    Ondanks de crisis en re-organisatie, gaan we deze zomer op vakantie, Zuid Frankrijk. Blogpauze weet ik niet, misschien dat ik hier en daar voorgeprogrammeerd een blog online laat komen. Lijkt het net of we thuis zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi blogberichtje weer! Ik word altijd gelukkig als ik jouw berichten lees. Dan bewonder ik je geloof en hoe je erover kan schrijven, ik vind dat altijd lastig en hoop dat mensen het op andere manieren kunnen zien.
    Ik hoop van de zomer naar Schotland te gaan met een groep vrienden. Ik heb geen internet daar dus moet wel een blogpauze nemen!
    Jij ook een goede zomer!
    Groetjes Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Schotland! Leuk. Dat is de droom van mijn dochter en haar vriend om daar een keer heen te gaan.

      Verwijderen
  5. Heel mooie blog, dankje!
    Ik denk niet dat we weg gaan.
    En een blogpauze...mm, dat denk ik ook niet, daar vind ik het te leuk voor, even een moment op de dag op die toetsen rammen, heerlijk!:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie blog!! Loop vaak ook met allerlei vragen rond? Of pieker me suf in de nacht. Soms lijkt God dan ook zo ver weg en voel ik me zo verdrietig en bang. Maar als ik dan weer zo'n tekst hier lees weet ik weer: God houd van mij!! En Hij is altijd bij ons. Wat een rust kan dat geven.

    Een blog heb ik niet, dus hoef niet na te denken over een evt. pauze.

    Wij hopen 2 weken naar Frankrijk af te reizen. Wel lekker om even in een andere omgeving te kunnen zijn. Ik hoop dat ik er ook echt va kan genieten.

    Ik wens jou ook een mooie tijd/vakantie toe.

    Mag ik jouw plaatje "lenen"? Vind hem zo mooi!!

    Groetjes,
    Wilma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is altijd bij je. Ook als je naar Frankrijk gaat. Ik hoop dat je de mooie momenten koestert.

      Verwijderen
  7. Anoniem7/02/2013

    Whow, wat een prachtige blog.
    Wij hebben geen vakantie plannen. Gewoon geen financiën. Werkeloosheid hakt er hier erg in. Maar zo erg is het niet. Ik heb een heerlijk huis. Nu weer een geweldig (bijna op hier en daar wat onkruid na) plekje om te zijn. Om te vertoeven.
    Een fijne moestuin om heerlijk bezig te zijn.

    Blogpauze, weet ik eigenlijk niet.
    Ik zie wel.

    Je blog is erg mooi, het werkt nog op me in.

    Liefs
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ja, werkeloosheid is echt jammer he? Fijn dat je een moestuin hebt.

      Verwijderen
  8. Mooi mooi! Mijn blogpauze is geregeld met dank aan iemand :-) Blijf inderdaad nog op mijn toetsen rammelen en op mijn pen kauwen (hihi) om boek nummero 2 af te schrijven voor het einde van de zomervakantie.

    Dikke knuff
    Sil

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beautiful image, and I love the verse! I haven't scheduled a blogging break, but I think I need one.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi dat kleine regeltje 'Als Hij erbij is ziet alles er anders uit'. Dat is helemaal waar!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb het geluk dat ik twee keer mee mag met anderen, echter blog ik die tijd niet maar de rest van de zomer blog ik rustig door. Misschien ietsje minder maar als ik behoefte heb dan schrijf ik :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Twee keer mee met anderen! leuk joh. Maak er wat gezelligs van. Neem je je borduurwerk mee of laat je het thuis?

      Verwijderen
  12. Ik voel mij niet alleen- hoewel ik verzekerd ben van Gods genade, steun en aanwezigheid, tob ik ook. Dan realiseer ik dat ik mijn energie aan het verspillen ben en bid ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie. Het is gewoon energie verspillen ja.

      Verwijderen
  13. Dear Jedidja
    Oh, dear friend, I think we all experience these doubts and worries at times!! I think it is just human. But I think what matters is what we do with our worries! Do we take them to our Pappa God and talk to Him about that or do we pretend that we have it all together? And when we do take it all to Him, do we leave it there trusting Him to be big enough to handle us and our problems, or do we take it all back again! Thanks for an honest post!
    Blessings
    Mia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dat is het Mia! Tobben mag best wel een keertje maar wat doen we er verder mee. Het beste adres is onze hemelse Vader, ja! Dank je wel voor je lieve reactie op mijn blog.

      Verwijderen
  14. Inspirational words from above. Have a week vacation now and me and my hubby just visiting nice places nearby, and I am loving it:)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nou zeg, de helft van mijn bericht ontbreekt. Merk dat met het gebruik van mijn ipad dat het niet altijd loopt zoals het hoort. Inderdaad zoals Mia zegt: Wat doen we met ons getob? Toen ik terug kwam in Nederland had ik opeens moeite met het lezen in mijn vertrouwde bijbel ( die behoorlijk 'gebruikt' eruit ziet). Het is Engelstalig. En dat sprak/las ik al 30 jaar lang. Nu heb ik ipv een Nederlands vertaalde bijbel - Het Boek gekocht. Dat werkt SUPER goed voor mij als het om begripvolle taal gaat. Voor mijn ' getob' lees ik graag psalmen - vooral deze Een Gebed van David- 86. Geniet vand e vakantie, van je gezin en alles wat op je pad komt. Ach een zomer stop- zoals je weet stop ik soms gewoon omdat het er eventjes niet van komt- dus ik blijf je volgen wanneer ik weer een bericht zie verschijnen. Groetjes en God's zegen.
    ( een Engelse groet die ik altijd gebruikte - " may the Lord bless you, protect you and keep you in the palm of His hand)

    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je mooie groet! Ik rommel ook wel eens met de commentjes. dat er iets wegvalt. Maar het is je gelukt :)

      Verwijderen
  16. Ik neem niet perse een blogpauze. Voorheen blogde ik wekelijks. Nu blog ik minder dwangmatig, maar gewoon wanneer ik wat te melden heb en tijd maak voor het bloggen.

    En ja, met God erbij is alles anders. Mijn kernwoorden zijn dan ook focus en vertrouwen. De focus verplaatsen van het probleem naar God. Maar dan ook echt het loslaten en op Hem vertrouwen. Soms best pittig hoor.

    Wat fijn dat je dochter voldoendes heeft gekregen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Gwendolyn. Mooie kernwoorden. iets om te onthouden. ja, ik ben ook zo blij met die goede cijfers van mijn dochter. nu is ze over naar klas 2 :-)

      Verwijderen
  17. Anoniem7/04/2013

    Tja.. crisis of niet.. de situatie vraagt om geen vakantie dit jaar. We gaan voor een vakantie in 2014!

    Mooie woorden weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thuisvakantie vieren. Dat raakt heel erg in. ik hoop voor jou dat het in 2014 lukken gaat.

      Verwijderen
  18. Ik blog wel wat minder maar dat komt in fases .iedere moeder is bezorgd en er is altijd hulp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie. In fases bloggen is nog aardig regelmatig toch? Ik hoop dat je nog een paar mooie fotos gaat schieten. Prachtig zomerweer nu.

      Verwijderen
  19. Oh you have such a beautiful grateful heart. I think we all worry at times, even though we should know better. Our children's hurts are ours as well, and even when they are grown up and left home, we still hurt over them. Since I have been ill and totally unable to do anything for mine, I have had to reply more on my faith and trust in God. It is so refreshing to rest in Him. xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dank je wel voor je mooie bericht. ben benieuwd naar je vakantie hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Its a special bible verse for you!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.